Saimaa Travel
FI | EN

Mitä tietoja tarvitset verkkokauppavarausta varten? Minkä pankkien tunnuksilla varauksen voi maksaa? Lue tästä ohjeita verkkokauppavaraukseen.

Verkkokaupassa maksaminen tapahtuu turvallisesti SSL-suojatulla lomakkeella. Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Käyttäjän kannalta palvelu toimii aivan kuten perinteinen verkkomaksaminenkin.

Matkustajatiedoissa kysytään matkustajien nimi, syntymäaika ja passinumero. Kirjoita matkustajatietoihin matkustajien nimitiedot kuten ne on merkitty passiin. Jos sinulla ei varausvaiheessa ole tiedossa kaikkien kanssamatkustajien syntymäaikoja tai passinumeroita, voit kirjoittaa syntymäajaksi 01 01 1900 ja passinumeroksi 123. Korjaamme tiedot oikeiksi, kun lähetät meille passikopiot ennen matkaa.

Internetin kautta tehdyissä varauksissa vähintään varausmaksu ja palvelumaksu suoritetaan varausta tehtäessä. Matkan voi maksaa myös kokonaan heti varausvaiheessa.

Varausmaksu määräytyy matkan hinnan perusteella seuraavasti:

Matkan hinta  /  Varausmaksu:

alle 120 €  /  30 €
121-200 €  /  50 €
yli 200 €  /  80 €

Loppuerä matkan hinnasta on suoritettava viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua. Jos matkan alkuun on vähemmän kuin 28 vuorokautta, maksetaan matkan koko hinta varattaessa.

Verkkokaupassa tehdyissä varauksissa palvelumaksu on 5 €/varaus.

Matkan voit maksaa seuraavien pankkien verkkopankkitunnuksilla:
·         Nordea
·         Osuuspankki
·         Danske Bank
·         Ålandsbanken
·         Handelsbanken
·         S-pankki
·         Aktia
·         POP Pankki
·         Säästöpankki
tai luottokorteilla:
·         Visa
·         MasterCard

Jos verkkokaupassa ilmenee ongelmia, ota yhteyttä toimistoomme:
puh. 05-5410 100
saimaatravel(at)saimaatravel.fi

Käytännön ohjeita Viipurin risteilylle

M/S Carelia lähtee Lappeenrannan matkustajasatamasta, osoite Satamatie 3, Lappeenranta.  Lähtöterminaalin lähellä on maksuton pysäköintialue.
Huom! Lappeenrannan satamassa järjestetään Kansainväliset suurmarkkinat 28.6.-1.7.2018 ja tapahtuma vähentää sataman pysäköintipaikkoja alkaen 25.6.

Lappeenrannan satama

Lähtöselvitys ja passintarkastus alkavat sataman terminaalirakennuksessa klo 7:10, paikalla tulee olla viimeistään klo 7:25. Laiva lähtee klo 7:45.

M/S Carelia

M/S Carelian sisääntulokannella on n. 40 maksutonta lukollista säilytyskaappia sekä isommille matkatavaroille hyllytilaa.

Yksittäiset ruokavaraukset tai ennakkoon tehtyjen ruokavarausten pöytävaraukset kannattaa tehdä ensimmäisen kannen ravintolassa heti laivan lähdettyä.

Laivan sisääntulokannella on tax-free myymälä, jossa on myynnissä makeisia, savukkeita, juomia ja pieni valikoima hajuvesiä. Tax-free myymälässä voi myös vaihtaa ruplia, joka on ainut virallinen valuutta Venäjällä. Ruplilla voi maksaa myymälässä tai vaihtaa käyttämättä jääneet ruplat takaisin euroiksi. Tax-free myymälässä ei myydä alkoholituotteita päivämatkustajille, koska matkustaja, jonka matka on kestänyt alle 20 tuntia, ei saa tuoda maahan alkoholijuomia. Tarkemmat tullimääräykset www.tulli.fi tai tax-free myymälästämme.

Laivan toisella kannella on seurusteluravintola, josta voi ostaa kahvia, teetä, pientä purtavaa ja virvokkeita (A-oikeudet). Tässä ravintolassa on usein myös musiikillista ohjelmaa matkan aikana. Ravintolan takaovesta on kulku aurinkokannelle.

Laivan ravintoloissa ja tax-free myymälässä käyvät maksuvälineinä käteinen (euro), pankkikortit sekä Visa, EuroCard, MasterCard, Visa Electron ja Maestro. Pyydämme huomioimaan, että korttimaksuissa voi olla yhteyshäiröitä johtuen rajavyöhykkeestä ja kanavan suluista, joten risteilymatkalle kannattaa varata käteistä rahaa mukaan. Ruplilla voi maksaa ostoksia vain tax-free myymälässä.

Laivalla on risteilyemäntä, joka huolehtii kanavasta kertovista kuulutuksista matkan aikana. Risteilyemäntä jakaa matkan aikana matkustajille maahantulokortit ja niiden täyttöohjeet. Risteilyemännän puoleen voi kääntyä kaikissa laivan palvelua ja myös Viipuria koskevissa kysymyksissä.

Viipurin satama

Viipurin satamassa laivasta poistutaan passintarkastukseen risteilyemännän ohjeiden mukaisesti. Matkanjohtajat odottavat matkustajia terminaalirakennuksessa passintarkastuksen jälkeen.

Tupakointi, alkoholin juominen ja valo- ja videokuvaaminen on Viipurin satamassa sakon uhalla kielletty!

Lähtöselvitys ja passintarkastus Viipurista lähdettäessä alkavat klo 15:30, paikalla tulee olla viimeistään 15:45. Laiva lähtee klo 16:15.

Satama-alueelle tuleville matkustajille tehdään turvatarkastus samaan tapaan kuin lentoasemilla. Satama-alueelle pääsevät vain laivojen matkustaluettelossa olevat henkilöt sekä aluksen henkilökunta.

Suomen ja Viipurin välillä ei ole aikaeroa kesäaikaan.

Passikopio

Kun olet varannut viisumivapaan risteilyn, lähetä kopio passin kuvasivusta toimistoomme
- viimeistään 3 pv ennen matkaa, jos lähtöpäivä on maanantai, torstai, perjantai tai lauantai
- viimeistään matkaa edeltävänä perjantaina, jos lähtöpäivä on tiistai tai keskiviikko

Jos lähetät kopion meille viimeisenä mahdollisena päivänä, tulee sen olla meillä n. klo 13 mennessä. Viime hetken varauksissa voit tarkistaa ajan toimistostamme.

Passinkopion voi toimittaa
- sähköpostilla carelia(at)saimaatravel.fi
- postitse
Saimaa Travel Oy
Ratakatu 23
53100 LAPPEENRANTA.

Voit halutessasi lähettää meille passikopion salattuna sähköpostiviestinä tai ilman henkilötunnuksen loppuosaa.

Huom! Passi mukaan matkalle!

Huomioi ulkomaalaisten matkustajien osalta: Jos matkustajalta vaaditaan viisumi Schengen-alueelle, tulee viisumin olla vähintään 2-kertaviisumi, että matkustaja pääsee palaamaan takaisin Suomeen risteilyn jälkeen.

Tarvitsetko majoitusta Lappeenrannassa? Klikkaa tästä!

Tärkeitä faktoja ja puhelinnumeroita, kun matkustat Venäjälle.

Passin voimassaolo

Passin on oltava voimassa vähintään 6 kk viisumin päättymispäivän jälkeen.

Viisumin rekisteröinti

Venäjälle saapuvan ulkomaalaisen on rekisteröitävä viisuminsa 7 arkivuorokauden kuluessa maahan saapumisesta. Rekisteröintiä ei tarvitse jos matka kestää alle 7 arkivuorokautta. Hotellien tulee rekisteröidä asiakkaansa aina, myös alle 7 arkivuorokautta kestävillä matkoilla. Jos yövyt hotellissa yli 7 arkivuorokautta, tarkista että hotellisi huolehtii rekisteröinnistäsi.

Useimmat hotellit hoitavat rekisteröinnin automaattisesti, muutoin se on tehtävä kutsuvan organisaation avulla tai lähimmässä OVIR:ssa (miliisin passi- ja viisumitoimistossa). Viisumikutsun antanut organisaatio on velvollinen antamaan rekisteröintiohjeet. Lisätietoja saa viisumin hankkimisen yhteydessä toimistostamme.

Maahantulokortti

Venäjälle saapuvan ulkomaalaisen on täytettävä maahantulokortti (A- ja B-osa). Junalla matkustettaessa maahantulokortin saa konduktööriltä, muussa tapauksessa Venäjän rajaviranomaisilta. Kortti on säilytettävä koko matkan ajan. Maasta poistuttaessa maahantulokortin B-osa annetaan takaisin rajaviranomaisille.

Huom! Hotellit eivät majoita asiakasta, mikäli maahantulokorttia ei ole täytetty tai siitä puuttuu Venäjän rajaviranomaisten leima.

Tulliselvityslomake

Venäjälle mennessä tulliselvityslomaketta ei tarvitse täyttää, jos mukanasi olevan käteisvaluutan arvo on alle 10 000 USD.

Mikäli käteistä valuuttaa on enemmän kuin yllämainittu summa tai mukanasi on muuta tullattavaa tavaraa, esim. soittimia tai työkaluja, täytetään tulliselvityslomake kahtena kappaleena.

Tulliselvityksen jälkeen toinen täytetyistä lomakkeista palautetaan matkustajalle, ja se tulee säilyttää koko matkan ajan.

Autonkuljettaja täyttää aina tulliselvityslomakkeen.

Tuliaistuontisäännöt

Tietoa tuotteiden tuomisesta Suomeen EU:n ulkopuolisista maista www.tulli.fi ja www.evira.fi

Liikennevakuutus

Venäjä liittyi Green Gard -sopimukseen 1.1.2009, joten erillistä venäläistä liikennevakuutusta ei tarvita. Saat omasta vakuutusyhtiöstäsi erikseen pyytämällä Green Gardin. Vahingot korvataan Venäjän lainsäädännön mukaisesti. Liikennevakuutuksen korvauskatto on tällä hetkellä enimmillään n. 11.000 euroa ja vakuutus on voimassa vain vastuuvakuutuksena. Se ei korvaa lainkaan syyllisen ajoneuvon kuljettajan eikä samaa perhettä olevien matkustajien vahinkoja.

Matkakohteen turvallisuus

Matkakohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on saatavissa ulkoministeriön sivuilta www.formin.fi.

Rokotukset

Varmista, että rokotuksesi ovat kunnossa. Tartuntataudeista hepatiitti, jäykkäkouristus ja kurkkumätä ovat Venäjällä selvästi Suomea yleisempiä.

Lisätietoja www.rokote.fi tai www.thl.fi.

Rahanvaihto

Ruplia voi vaihtaa jo Suomen puolella rahanvaihtopisteissä. Junassa voi ostaa ruplia vaivattomasti omalla paikalla istuen ja paluumatkalla ruplat voi vaihtaa takaisin euroiksi. Junassa voit vaihtaa rahaa käteisellä sekä suomalaisilla pankkikorteilla. Rahanvaihtajat kiertävät junassa matkan aikana Suomen puolella. Vainikkalan asemalta kyytiin tulevien matkustajien kannattaa hoitaa valuutanvaihto ennen matkaa, sillä junien lyhyen seisonta-ajan johdosta valuutanvaihto ei onnistu asemalla.
Venäjälle kannattaa varata käteistä valuuttaa mukaan. Pienillä paikkakunnilla ei ehkä ole korttiautomaatteja lainkaan. Suurien kaupunkien korttiautomaattien toiminnassa voi olla myös joskus ongelmia. Pankkikorttitietojen kopiointitapaukset ovat lisääntyneet. Ennen kuin laittaa kortin pankkiautomaattiin, kannattaa tehdä visuaalinen ulkoinen tarkistus, ettei automaatilla ole ylimääräistä kameraa ja kokeilla että kortin syöttöaukko on kiinteä, eikä siinä ole tuplanäppäimistöä. Turvallisin tapa rahan nostoon on pankin sisätiloissa sijaitseva automaatti.

Suomen pääkonsulaatti, Pietari

Preobrazhenskaja pl. 4
Puh. + 7 812 331 76 00
sanomat.pie(at)formin.fi
Asiakaspalvelu: ma-pe 8.30-16.15
Kun edustusto on suljettuna, voi hätätapauksissa ottaa yhteyttä ulkoministeriön päivystykseen:
puhelin +358 9 1605 5555, faksi +358 9 629 840 ja sähköposti paivystys.um@formin.fi.

Suomen suurlähetystö, Moskova

Kropotkinskij pereulok 15-17
Puh. + 7 495 787 4174
sanomat.mos(at)formin.fi
Asiakaspalvelu: ma-pe 9.00-17.00
Kun edustusto on suljettuna, voi hätätapauksissa ottaa yhteyttä ulkoministeriön päivystykseen:
puhelin +358 9 1605 5555, faksi +358 9 629 840 ja sähköposti paivystys.um@formin.fi

Matkailijan lääkäripalvelu

Ema Finland Oy:n päivystysnumerosta saa apua hätätapauksissa (hoito-ohjeet, lähimpään asianmukaiseen hoitopaikkaan ohjaus, kotiinpaluun järjestelyt, potilassiirrot jne.) Päivystysnumero 24 h: +358 9 431 50112
toimisto klo 8-16: +358 9 431 50
ema@ema.fi

Saimaa Travel Oy käsittelee kaikkia henkilötietoja henkilötietolain ja EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukaisesti.
Tiedot säilytetään järjestelmässämme ja henkilötietoja käytetään ainoastaan varattuun matkaan liittyvissä asioissa tai markkinoinnissa.

Asiakasrekisteri, tietosuojaseloste

Markkinointirekisteri, tietosuojaseloste

 

Ajankohtaista

Ruokafestivaalit Viipurissa

Viipuri tarjoaa kulinaristisia elämyksiä la-su 28.-29.7.!

Jatka lukemista

Tunnelmia Viipurin risteilyltä

Katso tunnelmia ja lue vinkkejä Miniristeilyltä Viipuriin!

Jatka lukemista

Viisumivapaa risteilykausi käyntiin!

M/S Carelia aloitti risteilykautensa perjantaina 18.5. Kesä risteillään jälleen viisumivapaasti Lappeenrannasta Saimaan kanava pitkin Viipuriin.

Jatka lukemista

Kaunis Veera Lappeenrannan kesäteatterissa

Romanttinen musiikkikomedia Kaunis Veera valloittaa ensi kesänä Lappeenrannan Linnoituksen Kesäteatterissa – tähtinä Sinikka Sokka, Jussi Lampi ja Jean S. -yhtye.

Jatka lukemista

Varaa verkossa